Stres i jego skutki

STRES I JEGO SKUTKI
Stres definiujemy jako nieumiejętność radzenia sobie jednostki w nagłych i niespodziewanych sytuacjach.
Przebiega on w trzech fazach:
1 – faza mobilizacji – organizm w wyniku wysokiego poziomu we krwi hormonu stresu – adrenaliny wydzielanej przez nadnercza , mobilizuje się do pokonania sytuacji wywołanej stresorem. Reakcja naszego organizmu na stresor jest prawie natychmiastowa – rozszerzają się naczynie krwionośne, serce szybciej bije, zwiększa się tempo oddechów. Organizm przygotowuje się do pokonania stresora
2 – faza krytyczna – jest wynikiem przedłużającego się działania stresora. Długotrwały stan mobilizacji w organizmie utrzymywany jest przez kortyzol – hormon kory nadnerczy , który wzmacnia słabnące działanie adrenaliny. Ten stan naszego organizmu odbywa się dużym kosztem, bowiem kortyzol obniża sprawność naszego układu odpornościowego. Dlatego też ludzie żyjący w ciągłym stresie i pośpiechu podatni są na infekcje i choroby.
3 – faza destrukcji – jeśli nie znajdziemy skutecznego sposobu na rozładowanie stresu możemy wprowadzić organizm w stan destrukcji która przybiera formę agresji ( skierowanej w kierunku przedmiotu lub osoby) lub apatii prowadzącej do depresji i przekonania, że wszystko jest bez sensu.

Objawem przedłużającej się sytuacji stresowej może być np. wypalenie zawodowe.

Wypalenie zawodowe to syndrom emocjonalnego wyczerpania, depersonalizacji oraz poczucia obniżonej potrzeby osiągnięć w zawodzie.

Wypalenie zawodowe przebiega w 5 fazach.
1. Zafascynowanie – osoba pracująca prezentuje w tej fazie swojej pracy wysokie ideały i niezwykle silnie angażuje się na rzecz swojej pracy czy pracowników.
2.Stagnacja – coraz trudniej jest realizować ideały, toteż zmienia się ich ukierunkowanie. Oczekiwania czy roszczenia współpracowników, dyrekcji czy członków rodziny, zaczynają z wolna denerwować daną osobę.

3. Frustracja – pracownik postrzega negatywnie swoich współpracowników, ma problemy dyscyplinarne, reaguje odwołując się najczęściej do środków przymusu; zakład pracy staje się dla niego miejscem rozczarowania.

4. Apatia – między pracownikiem a innymi osobami zanika przyjaźń; wykonuje on tylko to, co jest jego najpilniejszym obowiązkiem, unika rozmów na tematy zawodowe i wszelkiej dodatkowej aktywności.

5.Syndrom wypalenia – pojawia się w momencie całkowitego wyczerpania ( może być to faza 3 stresu – faza destrukcji)

Objawy wypalenia – nie tylko zawodowego – możemy podzielić na:
1. fizyczne (narastające zmęczenie, bóle głowy, bezsenność, wzmożona podatność na zachorowania)
2. behawioralne (łatwe okazywanie złości, duża zmienność zachowania )
3. psychologiczne (przygnębienie, uczucie znudzenia, zniechęcenia, rozdrażnienia i złości)

Po przeanalizowaniu faz przebiegu i objawów wypalenie rysuje się jako proces długotrwały, narastający stopniowo i działający destrukcyjnie na rożne sfery naszej osobowości.

Proste wskazówki i ćwiczenia jako recepta na sukces i obronę przed stresem.
– akceptuj życie i swoją pracę – ich negowanie, wrogość w stosunku do nich zniszczą przede wszystkim ciebie;
– bądź optymistą – pesymizm pozbawia energii życiowej;
– nie mów, że masz pecha – kto w to wierzy znajdzie w swym działaniu potwierdzenie, gdyż negatywne nastawienie działa na zasadzie samospełniającego się proroctwa;
– nie narzekaj – powszechność tego zjawiska jest naszą wielką słabością, wprawdzie przynosi ulgę, ale nie zapewnia zmian na lepsze;
– codziennie zaplanuj sobie jakąś radość;
– dbaj o swój wygląd;
– naucz się słuchać innych;
– nie traktuj niepowodzeń zawodowych jako osobistej klęski;
– nie zajmuj się zbytnio tym, co pilne, rób to co jest ważniejsze;
– zapewnij sobie pozytywne relacje z podwładnymi i współpracownikami oraz członkami rodziny;
– okazuj pewność siebie , to podnosi poczucie własnej wartości;
– odżywiaj się prawidłowo – zadbaj o witaminy i minerały.
– pamiętaj o śnie.

Urszula Woźniak

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *